Ny Iris! Iris sibirica peacock butterfly series 'Miss apple'


Jeg kjøpte og plantet 'Miss apple' i fjord. Dette er første året jeg får se den blomstre. Den skiller seg tydelig ut med en dyp begunderfarge i forhold til de vanlige blålilla Iris sibirica jeg har fra før. Itillegg til bugunderfargen er den lavender og nesten gullaktig. Jeg synes den er skikkelig tøff.


Nydelig hva!?! Den trives i sol til halvskygge og nesten hvilken som helst jord. Kanskje ikke supertørr sandblandet jord... Den lukter svakt søtlig, blir ikke spist av snegl (ikke hos meg ihvertfall..) eller hjort. Itillegg skal den ha langvarig blomstring og tiltrekke sommerfugler og bier. Kan det bli bedre??

Den danner en tue med blomster på høye aks og spisse blader. Ca 80-120 cm høye blomster. Den har foreløpig ikke dannet så stor tue hos meg, men håper det kommer med årene. Da kan den deles, og skal plantes grunt slik at rotstokken får sol på seg. Det er best å dele den på høsten da den blomstrer nå i juni. Den kan dyrkes fra frø, men er ikke frøekte, dvs at du vet ikke om samme fargen kommer til å dukke opp igjen. Herdig til H7! 


Det kommer flere blomster på samme aks som på bildet over... Prøv den da vel!!! :)

Kommentarer

Populære innlegg