Skyggesildre - Saxifraga x urbium - nydelig og nyttig!





Når jeg flyttet hit fant jeg Skyggesildre eller Saxifraga x urbium i hagen min. Vet derfor ikke sorten sikkert, men mest sannsynlig er det 'Eliot's Variety' som har røde stengler og rosa blomster. Den har søte, nydelige blomster. De er pittesmå, men gir effekt når de er mange.


Skyggesildren danner tepper av mange rosetter og er derfor en fin bunndekker. Den skyter ut stengler og danner nye rosetter på disse. Derfor veldig lett å ta en rosett hvis man vil ha en ny plante. Kan også lett graves opp og deles. Jeg bare "bryter" tuen i to der den gir etter, sikkert mange måter å gjøre det på. 


Her er et parti med skyggesildre på våren i en fjellvegg.



 Her er deler av samme partiet i juni. Skyggesildren blomstrer i juni og juli. Den trives i både skygge og halvskygge. Kan godt være i en litt skyggefull fjellhage som her. Jeg synes det er en super egenskap, fordi mange steinbedsplanter vil jo ha full sol. 

Runde vintergrønne blader. Litt tykke og sneglene spiser de ikke!!! Herdig til sone 7.Les om herdighetssoner her.


Knopp i midten av rosetten.


Her ser dere et teppe på våren, i bunnen ser en noen visne blader. De kan fjernes eller så gjemmer de seg etterhvert. Dette er "morplanten" min. I løpet av noen år har jeg fått 8 ulike "småtepper" fra denne. I tillegg har de frødd seg et par steder. Så den vokser overraskende fort! 




Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg