Årets første Georgine blomstrer- litt tidlig!?!


Vi har ingen kjeller eller kald, frostsikker bod. Så da må georgineknollene overvintre i en innebod i første etasje. Der påvirkes temperaturen i stor grad av rommene rundt og kan ikke holdes så veldig lav. Jeg vil tippe at den ligget fra 14-18 grader på vinteren. Så når georgineknollene mine begynte å våkne til liv allerede i februar pottet jeg de opp, og satt de under vekstlys når spirene kom over jordflaten. De har vokst godt og nå er altså den første i blomst allerede i april..

Georginene taes inn på høsten når de første frostnettene kommer. Jeg pleier da å klippe de ned til ca 10cm og sette de lyst og varmt en ukes tid for å tørke opp skikkelig. Jeg har prøvd 2 ulike overvintringsmetoder. Den ene er å overvintre knollene i potten, og bare gi litt ny jord når våren kommer. Den andre er å fjerne all jord fra knollene, legge de i en pappeske med litt avis rundt. Jeg sjekker de et par ganger ila vinteren om de er blitt for tørre eller fuktige. Begge måtene har forsåvidt fungert hos meg, men det virker som om de som fikk fjernet all jorden har trivdes litt bedre. Kanskje fordi de bare får ny jord til våren?

Noen som vet? Eller har erfaringer med dette?

Kommentarer

Populære innlegg