Brunsnegl og min kamp mot den!

Sneglebekjempelse er en evig kamp, og et felles ansvar for oss alle. Vi har importert brunsnegl til et habitat den egentlig ikke hører hjemme i og har få naturlige fiender. Hagen min ligger mot et lite skogholdt og hager som ikke plukker snegler. Den er også delvis i halvskygge og skygge samt at den er litt "ruskete". Ergo en sneglevennlig hage og bievennlig. Ofte er mange av rådene for å hjelpe biene og hindre sneglene i konflikt med hverandre... Så prøver å la hagen være bievennlig og bruke mest de tiltakene som er rettet direkte mot snegler.

Hva som fungerer i den enkelte hage vil nok variere med mengden snegler som er der, værforhold, "mattilgang" for sneglene osv. Men det kan jo være kjekt å høre andres erfaringer om sneglebekjempelse.

Det kan være lurt å sette inn et ekstra gir med sneglebekjempelsen i forbindelse med væromslag. For eksempel legge ut ferromol når det har vært tørt en periode og det begynner å regne. Da kommer de sultne ut av hjemmestedene sine..

Jeg har prøvd mange "sneglemetoder", her kommer min erfaring med dem:

Ferramol: Pellets som du strør ut på bakken inntil 4 ganger i sesongen. Sneglene spiser de og dør etter en stund. Enkle å administrere. De virker regnbestandige som lovet og jeg har funnet døde snegler ikke så lenge etter jeg har lagt de ut. Men samtidig finner jeg også massevis av levende snegler selv om jeg legger ut 4 ganger i sesongen nå for 4 året på rad. Men alle monner drar!

Nemaslug: Nematode som produserer en bakterie som sneglen spiser og dør. Forksjellige måter å administrere den (nemoslugboller, blandes med døde snegler etc). I min hage har jeg inntrykk av at den er litt mer effektiv enn ferromol, men hakket mer plundrete.

Sneglefeller hardplast med øl: Sneglen lukter ølen, klatrer oppi og dør. Funker og tar noen av sneglene, men definitivt ikke alle. Litt ekkelt å tømme, men går bra.

Engangssneglefeller med øl: Lettere å tømme fordi du hiver hele "fellen" i bosset, men dyrere og mindre miljøvennlig.

Isbokser gravd ned i bakken med øl: De store sneglene kommer seg utav igjen!

Melkekartonger med maltblanding: Funker det og! Og da skrur du bare kartongen igjen og hiver den..

Kobbertape rundt pottene: Sneglene vil ikke klatre over kobberteipen og kommer seg ikke opp i potten. Har prøvd det på 7 potter med "sneglesnacks" og det har funket på 6 av pottene. Mulig at det allerede var snegl i den syvende potten. Kobberteipen er litt plundrete å få på, ta små stykker av gangen. Men det finnes videoer som viser at sneglene ikke bryr seg om kobbertape og...

Klissete "barriereslim": Har hatt det rundt utsatte stauder på bakken, synes ikke det hjalp videre, den ene stauden ble helt spist opp..

Kaffegrut, eggeskal, kakaoflis: Ikke merket stor effekt av dette.


Plukking og klipping:Effektivt, men krever mye arbeid. Før plukket jeg i en bøtte og klippet de og hev de, men nå klipper jeg de ofte der jeg finner de og skyver de under noen planter. Da kommer de og spiser sine artsfrender også finner jeg de lett og klipper dem også! Lurest å lete på kvelden når solen har gått ned.

Lete etter egg: Klaser med hvite egg som virker klissete. (Lysegule runde kuler med "skall" er ikke snegleegg, men oftest langtidsvirkende gjødsel som kommer med plantene fra gartneriet.)

Sneglesikre planter: Hvilke planter som får stå varierer jo en del fra sted til sted, men jeg synes at det har vært til stor hjelp å vite noe om hvilke planter sneglene liker minst. Her er et blogginnlegg om sneglesikre stauder.

Har du erfaringer? Kommenter gjerne!

Det finnes mye god informasjon på sites.google.com/site/tipsombrunskogsnegler/home

Kommentarer

Populære innlegg